Ook altijd al eens willen foto's trekken in een studio? Hieronder een aantal tips van onze voorzitter:

Er zijn 4 belangrijke dingen om op te letten:

Camera instellen

Aangezien je het licht in je studio naar je hand kunt zetten is je camera instelling leidend. Bedenk wat voor een foto je wilt maken en welke camera instellingen daar bij horen. Zet je camera op handmatig, want aan de lichtmeter van de camera zal je tijdens het werken met studioflitsers niks hebben. De ISO stel je zo laag mogelijk in aangezien de camera in deze stand de minste ruis zal produceren.

Vanavond gaan we naar de kweikersparade en daar zullen we vuurwerk fotograferen, hier alvast een aantal tips:

Camera instellingen

  • Camera op statief
  • Manuele (M) mode
  • Draad ontspanner of afstandsbediening gebruiken
  • ISO 100of 200
  • Bulb mode
  • Start bij de knal en sluit wanneer het vuurwerk gedoofd is.(+/- 2-4sec). Fotografeer altijd de volledige vuurpijl, van het begin tot het einde.
  • Diafragma: f8-f16
  • Gebruik geen (UV) filters op de lens, ze verhogen de kans op reflecties.
  • Gebruik wel de zonnekap, om de kans op ghosting door vuurwerk of lichtbronnen buiten het gezichtveld te vermijden.

Wat?
Sportfotografie is de kunst om een foto te maken waar de krantenlezer, net iets langer dan één seconde naar kijkt. De inhoud is zeer belangrijk. Het is een zeer kleine wereld die gedomineerd wordt door de fotoagentschappen voor de wedstrijden op het hoogste niveau.

Wat heb je nodig?

Een reflexcamera, hoge sluitertijden, een telelens met hoge gevoeligheid, hoge iso-waarden en een éénpoot. In de meeste gevallen zijn een 24-70 en een 70-200 mm, f 2,8 voldoende. Indien je avondwedstrijden wilt doen, gebruik je best ISO 6400.

Enkele technieken.

Bevriezen, meetrekken, hoog of laag standpunt, tegenlicht.  Voorbereiding is een noodzaak in sportfotografie. Terreinkennis en reglementen zijn een noodzaak: “Waar mag ik staan of zitten en waar zeker niet, mag er geflitst worden?” In de sportfotografie is er weinig nabewerking, alleen enkele kleine zaken zoals uitsnijden, contrast en helderheid, en soms iets opscherpen.

 

 

In de fotografie wordt vaak gebruik gemaakt van onscherpte, afhankelijk van het doel kan deze onscherpte gewenst zijn of ongewenst. Bewegingsonscherpte op het onderwerp zelf is vaak ongewenst en wordt door ongewenste bewegingen van ofwel het onderwerp ofwel de camera zelf veroorzaakt, een type onscherpte welke best vermeden wordt.

Een handig hulpmiddel om te weten welke sluitertijd men best neem bij een bepaalde lens om bewegingsonscherpte door de camera te vermijden is als volgt:

 

  • Gebruik geen langere sluitertijd dan de lengte van uw lens (brandpuntafstand in mm)
  • Bijvoorbeeld: Neem je een foto met een 50mm lens gebruik dan een sluitertijd 1/50sec (of korter).
  • Ga je langer belichten dan 1/50 sec dan wordt je aangeraden om een statief te gebruiken.
  • Bij gebruik van bijvoorbeeld een 50-500mm zoomlens en men wenst uit te hand te fotograferen; stel dan de sluitertijd in op het aantal mm waarmee men de foto wenst te maken, bij 50mm wordt dat minimaal 1/50ste, bij 500mm wordt dit dan 1/500ste.
  • Indien de lichtomstandigheden dit niet toelaten is het gebruik van een statief wenselijk.

Korte sluitertijd:

 Korte sluitertijd  Lange sluitertijd:   Lange sluitertijd

Go to top