Vanavond gaan we naar de kweikersparade en daar zullen we vuurwerk fotograferen, hier alvast een aantal tips:

Camera instellingen

  • Camera op statief
  • Manuele (M) mode
  • Draad ontspanner of afstandsbediening gebruiken
  • ISO 100of 200
  • Bulb mode
  • Start bij de knal en sluit wanneer het vuurwerk gedoofd is.(+/- 2-4sec). Fotografeer altijd de volledige vuurpijl, van het begin tot het einde.
  • Diafragma: f8-f16
  • Gebruik geen (UV) filters op de lens, ze verhogen de kans op reflecties.
  • Gebruik wel de zonnekap, om de kans op ghosting door vuurwerk of lichtbronnen buiten het gezichtveld te vermijden.
  • Focus manueel, focus op oneindig of beter nog op "hyperfocale afstand",voor een grotere scherptediepte.
  • Neem voldoende afstand, als je inzoomt zal je wel de scherpstelafstand moeten aanpassen.
  • Kies vooraf welke (brandpuntsafstand) lens je gaat gebruiken. 
  • Gebruik eerder korte brandpunts (zoom) lenzen, in zomen (croppen) kan je ook achteraf.
  • Horizontaal of vertikaal beeld? Horizontaal heb je meer panorama, verticaal kan je het vuurwerk dichter brengen.
  • Controleer regelmatig het resultaat
  • Neem zoveel mogelijk foto's, om de kans op een "perfecte" foto te vergroten.
  • Wil je meerdere vuurpijlen op 1 foto dan kan je tussen 2 vuurpijlen de lens afdekken met een zwart karton.

Achtergrond

  • Voldoende afstand nemen zodat je de focus vast kunt zetten, zonder verder om de scherpstelling te bekommeren
  • Zorg voor een aangenaam panorama zonder storende objecten.
  • Zoek een locatie terwijl het nog licht is. Bekijk goed de voor en achtergrond, neem een paar proefopnames terwijl het nog licht is en kontroleer ook de focusinstelling.
  • Zorg er voor dat je voldoende hoog staat zodat er geen personen (of hoofden) het zicht belemmeren.
  • Zorg er voor dat de horizon vlak is.
  • Kijk uit naar de windrichting tracht te fotograferen met de wind in de rug, zodat de rook van u wegdrijft.
  • De eerste foto's zijn meestal de beste, als er weinig wind is blijft de rook hangen en worden de foto's wazig.

 

Go to top