Ook altijd al eens willen foto's trekken in een studio? Hieronder een aantal tips van onze voorzitter:

Er zijn 4 belangrijke dingen om op te letten:

Camera instellen

Aangezien je het licht in je studio naar je hand kunt zetten is je camera instelling leidend. Bedenk wat voor een foto je wilt maken en welke camera instellingen daar bij horen. Zet je camera op handmatig, want aan de lichtmeter van de camera zal je tijdens het werken met studioflitsers niks hebben. De ISO stel je zo laag mogelijk in aangezien de camera in deze stand de minste ruis zal produceren.

 

Flitser instellen

Afhankelijk van het merk en type flitser heb je verschillende instelmogelijkheden. Bij de oudere modellen heb je zelfs vaak geen instelmogelijkheid. Je kan dan alleen de lichtsterkte instellen door de flitsers dichterbij of verder weg van je model te plaatsten. Ook kun je accessoires gebruiken (zoals filters) om de lichtsterkte te verminderen.

Flitsontsteking

Uiteraard moeten de flitsers op de een of andere manier weten wanneer je afdrukt. Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden voor. Zo kun je gebruik maken van een draadontsteking. Persoonlijk vind ik dit onhandig, want tussen je camera en een flitser moet een draadje lopen. Deze kan ergens achter blijven haken en voor je het weet trek je de flitsers omver of je camera van de tafel. Er zijn ook een aantal draadloze oplossingen.

Licht meten

Hoewel het in principe met digitale camera's ook mogelijk is om trial-and-error te proberen totdat je een aardige belichting hebt, raad ik toch het gebruik van een flitslichtmeter aan. Helaas zijn dit wel best prijzige apparaatjes. Een goed en veelgebruikt merk is Sekonic. Zelf gebruik ik de Sekonic L-358, deze bevalt prima.

Dit is een deel van de tekst, indien je meer wilt weten, maak je dan lid van onze fotoclub, dan krijg je toegang tot het ledengedeelte!

 

 

Go to top